هویا - معرفی گل هویا
نوشته شده توسط : hr

معرفی گل هویا

هویا کارنوزا

گونه ای از گياهان جنس Hoya spp پيچ شمعی( پيچ مومی) هويا و خانواده Asclepiadacees استبرق يا( ناف ريز) يا آسکله پياداسه میباشد.
اين جنس گياهان تقريبأ داراي ٢٠٠ گونه هميشه سبز و معمولا رونده و يا آويزان آه اغلب بومي شرق آسيا تا استراليا مي باشد آه بخاطر برگهاي زينتي و يا گلهاي بسيار جالب آن براي آاشت در گلخانه و يا مكانهاي گرم مناسب ميباشند .
به طور دقیق تر اين گياه بومي کوئينلند ميباشد و اندازة آن به ۶٠ سانتيمتر مي رسد .
گياهي است رونده که بوسيله ريشه هاي هوائي به قيم مي چسبد . از ويژگيهاي اين گياه اين است که تمام ساقه هاي جوان قبل از برگ آشكار مي شوند .
دارای گلهای چتري سفيد تا صورتي گوشتي ستاره اي شكل خوشبو که از خرداد تا پائيز ظاهر ميشوند و معمولا گلها دوباره بر روي همان ساقه گل دهنده بوجود مي آيد و بنابر اين نبايد آنها را چيد .
اين گياه بندرت قبل از دو سالگي به گل مي نشيند
اين گياهان داراي دو فرم ابلق مي باشند که عبارتند از: H. C. variegata که داراي برگهاي زيباي سبز مايل به آبي با کناره هاي سفيد متمايل به صورتي است و H. C. compacta که برگهاي آن داراي کناره هاي سبز تيره با مرکز طلائي و برگهاي آن شكل روبان مي باشد .
این پیچ زینتی گرمسیری و همیشه سبز دارای برگ های ضخیم به رنگ سبز تیره است و گل های بسیار درخشان آن به ندرت و به صورت مجتمع ظاهر می شود.
هویا کارنوزا به مخلوطي مساوي از خاك باغچه و پيت و کمي ذغال کوبيده و ماسه احتياج دارد .
در زمستان به حد اقل ١۶ درجه سانتيگراد حرارت نياز دارد .
گلدان نبايد مانع خروج آب اضافي گردد . در طول زمستان بايد از آب دادن زياد خود داري کرد . برعكس در بهار و تابستان بايد به اندازه کافي آب در دسترس گياه باشد.
اين گياهان به روشنائي نسبتأ زياد احتياج دارند
رطوبت هوا در طول بهار و تابستان بايد باندازه کافي باشد ، بويژه در هواي گرم احتياج رطوبتي بيشتر مي شود و بايد آنرا با اسپري دستي آبپاشي نمود و هواي تازه در اختيارش گذاشت .
تعويض گلدان در اواخر زمستان انجام مي گيرد . در تابستان هر سه هفته يكبار کود رقيق به گياه داده شود . با وجوديكه اين گياهان درگلدانهاي کوچك نيز گل ميدهند ولي بهتر است که آنها را در گلداني نسبتأ بزرگ کاشت .
معمولاً پیچ شمعی Carnosa به پايه اي از ني يا چوب که در وسط گلدان بعنوان قيم قرار ميدهند بسته ميشود .
اين گياه به هرس نياز ندارد ولي براي آنكه گياه پرپشت شود جوانه انتهائي ساقه را پنسمان نموده تا امكان رشد شاخه هاي جانبي بيشتر شود .
بهترین زمان شکوفه دهی این گیاه زمانی است که در گلدان محدود است ، بنابراین تغییر به گلدان بزرگتر تنها هر چند سال یکبار و یا وقتی که مورد نیاز است باشد.
اين گياهان معمولا بدون آفت مي باشند ولي دراثر آب زياد به يك بيماري فيزيولوژي مبتلا شده و برگها قهوه اي رنگ ميگردند و گياه خشك مي شود .
اين گياه به دو طريق قلمه زدن و خواباندن تكثير ميشود: تكثير بوسيله قلمه : در ماههاي ارديبهشت ، خرداد شاخه هائي بطول 12 تا 15 سانتيمتر از گياه گرفته و در مخلوطي از ماسه و پيت در 16 - 18 درجه سانتيگراد حرارت قرار مي دهند تا ريشه ها ظاهر شوند . رطوبت بايد باندازة کافي باشد و براي تأمين رطوبت بهتر است که از Terrarium استفاده شود . تكثير بوسيله خواباندن : اين گياهان را ميتوان بوسيله خوابانيدن در فروردين ماه نيز ازدياد کرد .

: منابع  

 

********************************

Hoya هویا

 

hoya_carnosa
هویا یا پیچ مومی یا پیچ شمعی یا شهد مومی
مشخصات: اسم علمی پیچ مومی Hoya bella ، از خانواده Asclepidaceae می باشد. این جنس از 200 گونه، گیاهان همیشه سبز، تشكیل شده است كه بیشتر به صورت بالا رونده هستند. گونه مورد نظر، بوی هندوستان است و ارتفاع آن از حدود 22 تا 30 سانتی‌متر و گسترش آن به 35 تا 40 سانتی متر، می رسد. هویا شاخه های تقریبا آویزان دارد و برگهای آن تخم مرغی شكل وسبز رنگ پریده است. گل های گوشتی آن 5 سانتی متر قطر داشته و سفید ومعطر و ستاره ای می باشند و قسمت مركزی آنها سرخ رنگ است. گل ها از اواسط بهارتا اواخر تابستان ظاهر می گردند.

مراقبت: هویا به نور متوسط، گرمای زیاد، آبیاری معمولی، رطوبت هوای 70 تا 90 درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد.

کود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 4 گرم در لیتر هر هفته یكبار، از اسفند تامرداد ماه ، مورد استفاده قرار داد.

خاک: خاك جنگلی غنی از هورموس برای رشد این گیاه مناسب است.

ازدیاد: با وجود اینكه هویا از انواع گیاهان گوشتی است و آب را در بافت خود نگه می دارد. ولی باز هم نیاز مند شرایط رطوبتی مناسب می باشد. چرا كه یك گیاه اپی فیت بوده و خاستگاه طبیعی آن جنگلهای بارانی و مرطوب است. شما میتوانید برای تكثیر هویا، با یك چاقو یا قیچی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را به طول 8 تا 10 سانتیمتر جدا كنید و برگهای پایین قلمه ها را به طول 3 سانتیمتر از ساقه بكنید، سپس انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر 5 تا 7 قلمه را برای به دست آوردن گیاهی با شكل مناسب ، در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست بذر و قلمه با پایه پیت قرادهید، دقت كنید كه قلمه های انتهایی و ساق ای را جدا گانه بكارید و قلمه را درست در خاك بگذارید چون امكان دارد گیاه وارونه در خاك قرار بگیرد. خاك را نسبتا مرطوب نگهداشته و قلمه ها را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. گلدان ها را در با نور مناسب وكافی و دمای 18 تا 20 درجه سانتی گراد نگه دارید. ریشه دهی دو ماه طول می كشد. بعد از این مدت كیسه پلاستیكی را بردارید و شروع به تغذیه مصنوعی كنید. حداقل تا یكسال گلدان را تغییر ندهید.

عوارض و درمان: اگر مشاهده كردید سطح زیرین برگهای هویا با تارهای عنكبوتی آغشته شده است، با پارچه و یا اسفنج آغشته به سم سطح زیر برگها را تمیز كنید تا علایم برطرف گردد. عامل این عارضه كنه قرمز است ودر شرایط مرطوب كاهش پیدا می كند. اگر در زمستان برگها چین و چروكدار و منقبض شدند، یعنی خاك خیلی خشك است و گیاه در حال رفتن به استراحت زمستانه می باشد. غنچه های هویا در اثر اشعه مستقیم آفتاب خشك می شوند. ساقه های دراز و منحرف و فاصله زیاد بین دو برگ و ظاهر نشدن گلها می تواند به دلیل نور كم محیط باشد. زمانی كه غنچه ها در حال تشكیل هستند، گیاه می تواند اشعه مستقیم را تحمل كند. هوای سرد، برگها را پژمرده و كمرنگ می كند. سیاه شدن برگها در زمستان هم به دلیل هوای سرد است امادر تابستان ، به علت استفاده از ماد براق كننده شیمیاییی می باشد. اگرهم دیر برگها رنگ پریده و چروك خورده شدند. بدانید كه هوا خیلی خشك است وحتما غبار پاشی انجام دهید اما گلها را محفوظ نگه دارید. گاز آشپزخانه و كلا هوای كثیف می تواند باعث پیچیدگبی برگها وسقوط گلها بشود. در صورتی كه، در فصل تابستان گلها سقو.ط كنند و غنچه های جدید هم ظاهر نشوند. باید آبیاری را تنظیم كنید زیرا گیاه در این شرایط خیلی تشنه است. اگر اصلا غنچه ای تشكیل نشود، می تواند به علت آبیاری بیش از اندازه باشد. حتما زهكش را بازدید كنید و اجازه دهید بین دو آبیاری خاك كاملا خشك شود. چكیدن قطرات شهد از گلها یك اتفاق طبیعی است، بهتر است لوازم منزلتان را محفوظ نگهدارید.

گل هویا
 

نام انگلیسی

Miniature wax plant
 

نام علمی

Hoya bella
 

فارسی رایج

هویا
 

فارسی اصیل

وژیک (وش=شیرین+ژیک=قطره باران)،اشاره به شهد شیرین که از گل ان فرو میچکد
 

معیار زیبایی

برگ و گل
 

رنج قیمت

20000
 

از خانواده

Apocynaceae( خرزهره)
 

خاستگاه

جنوب شرق آسیا
 
 

بهترین و زیباترین گیاه برای استفاده به عنوان سبد آویزان،برگها سبز و مومی،ساقه ها خزنده و آویزان،گلها به صورت خوشه ای سفید رنگ با رنگ قرمز در وسط که با آویزان شدن از سبد منظره زیبایی به گلدان میدهد،شهد خاصله از گلها وسایل منزل نزدیک به گلدان را کثیف میکند و نام فارسی اصیل برگرفته شده از همین معنی است . بهترین جایگزین برای گل پتوس بوده و مخصوصا برگهای آن پشت ویترین مغازه ها بسیار زیبا می شود. برخی گونه ها به شکل قلب بوده و در فصل زمستان و نزدیک ولنتاین وارد بازار می شود و از بازار پسندی بسیار خوبی برخوردار می باشد.

 

هویا قلبی

هویا قلبی

 

نیازها:

 

نور: به نور کافی نیاز دارد،اما برگها و گلهای گیاه در اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر تابستان صدمه میبیند،گیاه را در زمستان به افتاب ببرید

دما: در بهار و تابستان گیاه را در درجه حرارت ۲۰ نگهداری کنید،گیاه تا درجه حرارت ۳۰ مقاومت میکند،درجه حرارت زمستان ۱۰ است

آبیاری: در بهار و تابستان هروقت خاک خشک شد آبیاری کنید.موقع گلدهی آبیاری زیاد انجام نشود.

رطوبت :به خاطر واکسی بودن برگها به کمبود رطوبت هوا مقاوم است و همان رطوبت متوسط اتاق برایش کافی می باشد.

تغذیه: در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی  در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور سازنده گیاه خود را تغذیه مصنوعی کنید

خاک مناسب: مخلوطی از خاک لوم و پیت بهترین خاک است

تعویض گلدان: هر دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد برای گلدهی نیاز است حتما گلدان آن تنگ باشد، تعویض گلدان پی در پی باعث عدم گلدهی می شود.

تمیز نمودن برگها :غبارپاشی برای تمیز نمودن برگها کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه شاخه سال قبل در شن در دمای ۲۴ درجه در بهار،خوابانیدن شاخه

قلمه زنی هویا

قلمه زنی هویا

 

عوارض و درمان:

 

برگهای جدید ریز هستند و گلها ظاهر نمیشوند:گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است،طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت است:کنه قرمز ریز عامل ان است،با پارجه و یا اسفنج آغشته به سم سطح زیرین برگها را تمیز کنید تا علائم از بین بروند،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است

در زمستان برگها چین وچروکدار و منقبض میشوند:خاک خیلی خشک است،گیاه در حال رفتن به استراحت زمستانه است،استراحت زمستانی برای گلدهی سال اینده لازم است

غنچه ها خشک میشوند:صدمه مربوط به اشعه مستقیم افتاب است،گیاه را به محلی با نور  غیر مستقیم ببرید.

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد و گلها ظاهر نمیشود:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،زمانی که غنچه ها در حال تشکیل هستند گیاه میتوان اشعه مستقیم افتاب را تحمل کند

برگها پژمرده و کمرنگ هستند:هوا سرد است،گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید

برگها سیاه میشوند:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید،در صورتی که این علائم در تابستان مشاهده شوند علت ان استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید

برگها میپیچند و گلها سقوط میکنند:گاز اشپزخانه و گاز نفت و یا هوای کثیف عامل ان است،گیاه را به محلی با هوای مملو از اکسیژن منتقل کنید

در تابستان گلها سقوط کرده و گلهای جدید ظاهر نمیشوند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل پر از اب قرار دهید و سپس خارج کنید،ابیاری را تنظیم نمایید

غنچه ها تشکیل نمیشوند:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید کنید

برگها رنگ پریده و چروکیده هستند:هوا خیلی خشک است،گیاه را با اب سبک و ولرم غبارپاشی کنید و گلها را محفوظ نگه دارید

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها شکل گرفته است:حشره افت عامل ان است،با پارچه اغشته به سم کنه کش لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

قطرات شهد از گلها میپیچد:طبیعی است،به طریقی لوازم منزل را محفوظ نگه دارید.

 

حذف گلهای خشک:

 

حذف شاخه با گلهای خشک مستلزم شناخت اندام گیاهی و عادات گلدهی ان است،گلهای خشک را به صورت تک تک حذف کنید،چون با حذف کامل خوشه به علت ظهور گل در همین محل در سال اینده با کمبود گل مواجه خواهید شد،سقوط قطرات شهد ممکن است باعث کثیف شدن وسایل منزل در مجاورت ان شود،با پهن کردن پارچه زیر گلها این مشکل را از بین ببرید

گلهای ریز سفید رنگ هویا که در تابستان به صورت خوشه ظاهر میشوند به همراه برگهای سبز و نوک تیز ان منظره جالبی به سبد آویزان می دهد.

هویا

هویا

 ************************************
 

کاکتوس قلبی یا کاکتوس هویا

هویا کری | Hoya Kerrii ساکولنت قلبی

 
شرایط نگهداری 
  • دسته بندی : کاکتوس های گوشتی

  • نوع گل : گل می دهد

  • حداقل نور : پر نور( نور غیر مستقیم)

  • حداکثر نور : دو ساعت نور مستقیم

  • میزان آبدهی - بهار و تابستان : 4 الی 7 روز یکبار

  • میزان آبدهی - پاییز و زمستان : 6 الی 8 روز یکبار

(به جز کاکتوس ها)بهترین زمان برای آبدهی یک روز پس از خشک شدن خاک گلدان است
  • نهایت سختی خاک: خاک کاکتوس

خاک هرچه سبکتر و درعین حال نگهدارنده رطوبت بیشتر باشد مناسبتر است
  • روش تکثیر : قلمه

  • کاکتوس قلبی یا کاکتوس هویا (گلدان شماره 8)

هویا

این گیاه بعلت داشتن گلهائی كه بنظر مصنوعی می آیند و جذابیت برگها مورد توجه هستند 
منشاء
هویا از تیره اسكلید باسه Asclpiadaceae است و حدود ۷۰ گونه دارد . همه آنها بومی شرق دور هستند تعداد كمی از این گونه ها بعنوان گل زینتی گلخانه ای یا آپارتمانی پرورش داده میشوند . این گیاه در قرن ۱۹ وارد انگلستان شد . 
شكل ظاهری
هویا معمولا" گیاهی خزنده یا بالارونده است با برگهای مقاوم و پایدار مانند چرم و بیضی شكل است .
گل آن ساده ؛ كوچك و ستاره ای شكل با رنگهای روشن است كه گلبرگها در مركز گل بهم متصل شده اند . گل آذین آن چتری است . از خصوصیات آن ظاهرا" مومی گلبرگها و بوی خوش آنها است . میوه آن غده ای و دارای دانه های كركدار است . 
طریقه كشت 
این گیاهان را بخاطر گل آنها و موفقیتی كه از خود بعنوان گل آپارتمان نشان داده اند پرورش می دهند . اگر از آنها مراقبت شود مدت زیادی دوام دارند . 
تكثیر هوبا بوسیله قلمه یا خوابانیدن ساقه های بلند آن در مخلوطی از سه قسمت مواد آلی یك قسمت خاك غنی و ۵/۱ قسمت ماسه انجام می گیرد . این خاك باید براحتی آب را از خود عبور دهند . در سایه كم بهتر رشد میكنند و در تابستان گل می دهند . معمولا" در گلدان پرورش داده میشود . میتوان این گیاه را با داربست كاشت . بعضی از متخصصان پیشنهاد میكنند كه انواع هوبا فقط بعنوان گیاه بالارونده مورد استفاده قرار گیرد و باید داربستی محكم برای آن در در نظر گرفت زیرا شاخ و برگ آن بسیار سنگین است .

 

آبیاری منظم به رشد مناسب و گلدهی کمک می کند اما نباید اجازه داد که خاک خیس باقی بماند بنابراین ابتدا صبر کنید تا سطح خاک تا حدود عمق 5 سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. خاک خشک و یا خاک خیس و غرقابی هر دو می توانند منجر به ریزش غنچه های گل این گیاه و عدم تشکیل شدن غنچه های گل جدید شوند. این گیاهان همیشه سبز هستند و در طی زمستان اگرچه سرعت رشد آنان کاهش می یابد اما به خواب فرو نمی روند. در طی زمستان آبیاری آنرا کم کنید. در طی زمستان مرطوب شدن سطح خاک کافی است و لزومی ندارد که حتما بعد از آبیاری آب از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید. از نظر نوربه مکانی روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. وجود 10-8 ساعت روشنایی محیط به رشد این گیاه کمک می کند. نور مستقیم آفتاب مناسب روزهای پاییز و زمستان است و در طی این روزها نیز در طی صبح و یا عصر هنگام نور مستقیم باید استفاده شود و در میانه روز از این نور اجتناب کنید.دمای مناسب در طی فصل رشد این گیاه 24-18 درجه سانتیگراد است و دما نباید از 16 درجه بیاید

با کمک قلمه می توان این گیاه را تکثیر کرد. قلمه ها را بهتر است از نوک ساقه حداقل به طول 10-7 سانتیمتر تهیه کرد و هر قلمه یک جفت برگ داشته باشد. قلمه هایی که حدود 6-2 گره (محل اتصال برگ به ساقه) دارند بهتر ریشه تولید می کنند. زمان قلمه گیری نیز در بهار و یا اوایل تابستان است. قلمه ها را در مخلوطی از پرلایت و پیت موس که مرطوب است بکارید. روی قلمه ها را نیز پلاستیکی شفاف قرار دهید تا رطوبت هوا بهتر رعایت شود. گلدان حاوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. زمانی که شاهد رشد جدید گیاه بودید پلاستیک را ازروی آن بردارید.

*******************

هویا کِری (Hoya Kerrii)
 

با عرض سلام خدمت همه ی دوست داران کاکتوس

از زمانی که وارد دنیای کاکتوسها شدم می شود گفت که گیاه هویا را کمتر دیده بودم، تا اینکه در نمایشگاه اخیر گل و گیاه تهران واقع در بوستان گفتگو، تعداد زیادی از این گیاه را مشاهده نمودم.

از آنجایی که فروشنده آن که بساطی در محوطه نمایشگاه پهن گرده بود و اطلاعات کافی راجع به آن نداشت باعث شد تا در رابطه با این گیاه تحقیقی به عمل آورم. ناگفته نماند که من به محض دیدن هویا، به شدت جوگیر شده و تعدادی از آنها را خریداری نمودم. 

 

هویا کری (Hoya Kerrii) یک گونه از هویا بوده که گیاه بومی جنوب شرقی آسیا می باشد و در مناطق جنوب چین، ویتنام، لائوس، کامبوج و تایلند یافت می شود.

هویا کری به دلیل برگ های ضخیم و قلب مانندی که دارد، گاها آنرا "lucky heart" می نامند و در اروپا برای روز ولنتاین و اغلب اوقات بصورت یک تک برگ در یک گلدان کوچک به فروش می رسد.

 
 

هویا کری یک گیاه رونده است که می تواند تا 4 متر ارتفاع رشد کند. ساقه های آن تقریبا قطری برابر با 7 میلیمتر دارند، پهنای برگهای آن حدود 6 سانتیمتر و ضخامت برگ ها گاهی به 5 میلیمتر می رسد.

 
 

 

این گیاه واریته های گوناگونی دارد و گل های انواع هویا ها مشابه هم هستند که ماندگاری خوبی نیز دارند. هویا پس از گلدهی، توپ های کوچکی از شهد تولید می نماید که رنگ آنها قرمز و یا قهوه ای است.
 
 
 
 

این گیاه در محیط بومی خود، در لایه های خاک برگ پوسیده موجود در شکاف درختان و بین ریشه های سطحی آنها، همانطور که رطوبت هوا را جذب می کند رشد می نماید.ریشه های این گیاه به آسانی در یک محیط نیمه مرطوب رشد می کنند و این باعث می شود تا بتوان به آسانی پس از قطع نمودن ساقه و یا برگ، آنرا قلمه زد و تکثیر نمود.

 

هویا کری میتواند یک گیاه آپارتمانی ایده آل باشد. مراقبت از این گیاه با اندکی رسیدگی و توجه بسیار آسان بوده و در هر محلی ازخانه و یا محل کار قابل نگهداری است. این گیاهبه دمای بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد و در زمستان به حد اقل 16 درجه سانتیگرادحرارت نیاز دارد. لازم است برای گلدان آن یک زهکش مناسب برای خروج آب اضافی آن فراهم کنید و از آبیاری بیش از حدبپرهیزید. اجازه دهید خاک سطح گلدان خشک شده سپس آبیاری نمایید. فصل گلدهی گیاه بالغ هویا، در تابستان  می باشد.

 
 
 

آیا هویا یک نوع ساکیولنت است؟

 

هویا از خانواده "”Asclepiadoideae می باشد. و از این جهت که مانند تمامی ساکیولنت ها کاملا با ذخیره سازی آب در زمان های طولانی بی آبی بین  دو آبیاری سازگار است، یک نوع ساکیولنت به حساب می آید. 

 

نتیجه گیری های کلی در مورد شرایط نگهداری هویا از متون ترجمه شده:

  • نور غیر مستقیم  و یا سایه-آفتاب

  • هوای نیمه مرطوب و نسباتا گرم

  • خاک اسیدی PH (6.1 to  6.5)

  • مقاوم در برابرکم آبی




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 14999
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: